wtorek, 17 lipca 2012

Gośka zrobiła wymarzone jagodzianki





Nadszedł czas zbioru jagód a razem z nim chęć na pyszne jagodzianki. Ale dla mnie jagodzianka to nie bułka drożdżówka z łyżeczką jagód, ooooo nie !! Jagodzianka to mają być same jagody z cieniutką warstwą ciasta. W Warszawie ciężko niestety o takie, a u mnie na wsi, gdzie teraz jestem chyba jeszcze gorzej.  Najlepsze jagodzianki podobno były z Olsztynka.  Niestety kiedy się tam wybrałam nie było już jagodzianek, ani słynnej cukierni. Choć na Ursynowskim bazarku też można było swego czasu kupić Mazurskie jagodzianki, ale z tego co wiem teraz też już nie są takie pyszne. Niewiele myśląc zabrałam się więc co robienia własnych :-D 
Mają tyle jagód ile chciałam, mają tyle kruszonki ile chcę, druga partia którą robiłam ma nawet lukier :-D a jak zostało mi trochę ciasta to upiekłam kilka bułek z malinami.
To zabierajmy się do roboty ...


Składniki:

  • ½ szklanki (125 ml) mleka
  • 20 g świeżych drożdży
  • 75 g roztopionej margaryny ( ja zastąpiłam ją masłem)
  • 75 g cukru
  • 2 zółtka
  • 250 g mąki
  • szczypta soli 
  • 500 g jagód 
  • 1 roztrzepane jajko do posmarowania jagodzianek

Kruszonka:

  • 100 g mąki
  • 50 g cukru
  • 50 g masła


Podgrzewamy mleko. Drożdże kruszymy do miseczki, dodajemy połowę podgrzanego mleka i jedną łyżkę cukru. Delikatnie mieszamy i odstawiamy do wyrośnięcia na 10-15 min.
Resztę mleka mieszamy z roztopionym masłem. 
Do dużej miski wsypujemy mąkę i sól, dodajemy żółtka i pozostały cukier oraz drożdżowy zaczyn i mleko z masłem. Wyrabiamy z tego gładkie ciasto. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na co najmniej godzinę w ciepłe, nieprzewiewane miejsce. Ciasto powinno podwoić swoją objętość. 
Wyrośnięte ciasto ponownie zagniatamy, i dzielimy na 8-9 części. Każdą z nich rozpłaszczamy ręką, ja zrobiłam bardzo cieniutkie placuszki. Placuszki wypełniamy jagodami w moim przypadku wymieszanymi z cukrem i dwoma łyżeczkami cynamonu. Zamykamy placuszki, formując bułeczki i przekładamy na, wyłożoną papierem do pieczenia, blaszkę. Odstawiamy na 30 min do wyrośnięcia. Pamiętajcie o zachowaniu miejsca między bułeczkami, ponieważ jeszcze w piekarniku urosną. 
Teraz pora zrobić kruszonkę: 
Na małym ogniu na patelni roztopić masło, cukier a po chwili mąkę, wymieszać. Najlepiej jak utworzą się grudki w naszej kruszonce, są najpyszniejsze :-D
Wracamy do naszych wyrośniętych już bułeczek, smarujemy je teraz roztrzepanym jajkiem, a następnie posypujemy według uznania kruszonką. 
Jagodzianki wstawiamy do rozgrzanego do 150 stopni piekarnika. Po 15 minutach zwiększamy temperaturę do 175 stopni i pieczemy jeszcze około 15 minut aż nasze jagodzianki będą rumiane. Wyjmujemy z piekarnika i chwilę powinny się wystudzić żebyśmy się nie poparzyli 

Smacznego ! 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...